tisdag, maj 11, 2010

Lights will guide you home

Söka. Söker. Sökte. Har sökt. Hade sökt. Ska söka. Skulle söka. Kommer att söka. En sökande.

Sök. I futurum, presens eller imperfekt.

För det handlar om det. Allt. Att drivas utav en liten, osynlig eller gigantiskt stor kraft som i små trådar drar i en. Sakta skrider, smyger eller klampar vi fram, trådarna slappa ibland eller allt för åtstramade emellanåt. Som drar och stretar förtvivlat och desperat, utan en klar riktning - alla trådar åt olika håll. Eller som drar mjukt, vilsamt och bestämt.

Och jag känner att melankolin, som tidigare varit min värsta fiende, numer transformerats till en känsla som vilken som helst. Som inte behöver tynga ner mig, som jag kan betrakta och le lite åt. Som jag faktiskt kan tycka är lite vacker vid vissa tillfällen, precis som jag kan tycka att glädjen, euforin och kärleken är vackra känslor. Som jag kan klappa på huvudet och säga "jaha, där var du igen ja, min lilla följeslagare, jag tänkte väl att du inte skulle överge mig helt". Melankolin, som tidigare kunde sprida olust, negativitet, ångest, kan nu föda kreativitet och en djup inre stillhet.

Yogan kunde tidigare göra mig melankolisk, lite lätt låg ändå i en ändå skönt avslappnad känsla. Nu fungerar yogan som en katalysator för att frigöra energi, för att göra mig kraftfull och glad. Det är en härlig känsla.

Namaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar