onsdag, september 22, 2010

Tuppar och fiskar

Real Bali ville jag se, och real Bali fick jag! Befinner mig i fiskebyn Jimbaran, nagra kilometer soder om Kuta-elandet. Blev tipsad om ett guesthouse som det tog mig och taxichaufforen drygt 2 timmar att hitta (i en bil utan AC och balte), men till slut med lite vagledning fann vi det. Det ar en familj som driver det, och har ar ca 15 rum som ar valdigt spartanskt inredda. Badrummet har endast kallvatten och duschen ar en kran ratt upp pa vaggen. Har ar mycket stillsamt och fridfullt i jamforelse med Kuta. Jag har en egen liten terass med en liten bambufatolj och over sangen finns givetvis ett insektsnat for att skydda fran diverse smakryp. Kvinnan som ager stallet ar en mycket vacker, timid och hjalpsam manniska. Jag gick till stranden igareftermiddag for att spana in fiskelivet - har ar surfbradornba utbytta mot fiskebatar i hundratal och hundratals man var i full fart med att hamta in fangsterna. Fisknaten lag som tjocka spindelnat vid strandkanten och det kravdes ca 15 man for att rulla upp batarna fran vattnet. Ett arbete som alltsa goras varje dag i denna hetta! Otroligt.

Bredvid guesthouset foder en lantbrukar upp tuppar for tuppfaktning. Har forvarar tupparna i burar och det ar minst sagt ett jakla kacklande. Imorse blev jag vackt forst kl 0500 av en av dem. Det var helt ok. Helt i sin ordning. Helt perfekt.

Nyss har jag varit pa fisk- och fruktmarknaden i byn och handlat en massa lojligt billiga frukter och gronsaker. Har ar mycket fa turister, iallafall fran vastvarlden sa jag ar verkligen i minoritet. Ett norskt college ligger dock invid mitt guesthouse sa lite "igenkanning" finns har. Annara ar alt mycket olikt allt dar hemma och det ar jag tacksam for. Ikvall ska jag ata middag med en fransman jag motte pa hostellet i Kuta. Middagen igar pa en av restaurangerna vid havet var verkligen quite something - maten har ar i stort valdigt valdigt bra.

Trevligt att se att jag har fatt lite kommentarer har ocksa!

Nu lunch med salladen jag kopt pa marknaden, pa min lilla terass. Med en bok som sallskap. Och fagelkvitter och tuppar som gal och ljudet av vagorna som dundrar in over Jimbaran beach. Life is just a fun ride!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar