måndag, september 13, 2010

Kossor på rymmen

Från stadens stress till landets lugn.

Från att jaga kalender, tid, närvaro till att jaga kossor som rymt. Smita genom taggtråd och känna sig som en Lara Croft genom laser. Springa med moderiktiga stövlar och militärgrön jacka med ett skratt som känns i hela kroppen. Springa efter kor som rusar, frustar. Som den märkliga sluss jag längtat efter. Och så dessa sensommarkvällar som förför mig, med sina fuktiga höga luftstråk av dimmor och varma ljus som sakta sänker sig över grantopparna.

Förberedelser inför en längre resa kan nog göras in i oändliget. Jag är klar nu. Mentalt, praktiskt. Jag vill andas Bali, känna Bali, leva Bali.

Och jag vill bort från min inrutade värld, in i något ovisst. För att livet är precis så stort som vi själva väljer att göra det. En måndag i en småländsk by, eller en lördag i en storstads brus. Jag hittar ledtrådar som pockar på min uppmärksamhet. Hittar dem, betraktar dem, kommer ihåg dem. Där är ni. Jag vet att ni finns där.

Från ett stillsamt, varmt hjärta i de djupaste skogarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar