söndag, oktober 10, 2010

Tempelceremoni & mantran

Ubud, Ubud. Om jag vore en stad, sa vore jag Ubud!

Detta stallet slutar aldrig att fascinera mig. Manniskorna jag moter och kanslan av att vast moter ost. I forrgar var jag sent pa kvallen med pa en ceremoni i The Holy Spring Water Temple med min brasilianske gay-van fran mitt homestay. Tva av personalen fran homestayet och fem av deras vanner bjod med oss till denna ceremoni, som inte ager rum mer an nagon gang i manaden. Jag hade sett templet tidigare pa dagtid under en utflykt, men nar vi kom dit sent pa kvallen var stamningen en helt annan. Jag horde prasternas massande fran andra tempel i bakgrunden och syrsorna spelade sa hogt som nagonsin. Himlen var stjarnklar. Nar man besoker tempelceremonier pa Bali ar det kutym att bara en sarong och en vit overdel. Det vita symboliserar det goda av yin och yang balansen. Bade svart och vitt behovs for att harmoni ska uppsta. Vi offrade de vanliga blomsterkorgarna vid altare utanfor templet och tande rokelser, satt oss ner pa marken och bad till vad vi an onskade. Sedan gick vi in pa tampelomradet och gjorde samma sak vid ett annat altare. Tva stora "bassanger" med vatten med ca 20 gudshuvuden som sprutade ut vatten fanns framfor oss. Ceremonin gar ut pa att man renar sin kropp och sin sjal genom att ga ner i vattnet och tvatta sig med det speciella renade vattnet. En efter en gick vi till de olika gudarna och tvattade oss. Fullstandig tystnad radde, sanar som pa alla nattdjurs sanger och vattnets porlande. Emellanat tittade jag upp mot universums rymd och bad for alla nara och kara och for mig sjalv.

Efter badet tog vi nya rena klader pa oss och blev valsignade genom att dricka lite av ett annat vatten fran en annan kalla. En av killarna stankte vatten over vara huvuden dar vi satt pa den vata marken. Pa ett fat lag ris med lite vatten som vi tog en nypa av och faste mellan vara ogonbryn och vid den nedre delen av vara halsar. Dessa punkter symboliserar tva av kroppens chakran och riset symboliserar fertilitet, fruktbarhet och ar ju Balis storsta inkomstbringare.

Detta var helt klart en handelse jag kommer minnas for en lang tid. Inga turister sa langt ogat kunde na och en sjukt intensiv kansla omgav mig.

Annars har det hant otroligt mycket de senaste dagarna. Besok pa museum har avlosts med Poetry Slam pa festivalen, annu fler utflykter och relaxande. Igarkval var jag pa en mycket inspirerande aktivitet pa Yogabarn. Det kallas Kirtan och ar en form av massande av mantran i grupp till musik. En underbar aldre herre spelade musik pa ett mycket markligt instrument som lat ungefar som ett dragspel fast battre och vi sjong tillsammans dessa mantran. Oerhort suggestivt, varmt, harligt, kanslofyllt. Jag mindes kanslan jag alltid hade nar jag var liten och sjong i korer och spelade piano. Det estetiska, musikaliska som finns i mig och som jag borde varda battre.

Idag kommer Sol Elise till Ubud! Jag har inte kant mig ensam en sekund den senaste veckan men det ska bli kul med lite reunion med henne. Vi blir kvar pa Jati Homestay dar jag nu bor. Grabbarna har ar supergenerosa och hjalper en med allt.

Hey, jag har bett for er, vanner, vid ett heligt tempel pa Bali! Embrace it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar