söndag, oktober 24, 2010

Fly me to the moon

Pa begaran kommer har en uppdatering av de senaste dagarna, som varit mycket handelserika och harliga!

I fredags visade jag Camilla lilla Aucklands parlor och pa kvallen hade vi bokat bord pa resraurang Orbit, belagen 190 m over havet i Skytower som ar den sodra hemisfarens hogsta byggnad! Utsikten i sig var verkligen oslagbar och trerattersmiddagen som bestod av en paj med ankbrost och ost, lammfile med sotpotatismos och chokladkaka med hokey pokey glass var verkligen nagot av det godaste jag atit i mitt liv! Till det en Pinot Noir fran Nya Zeeland, ett fantastiskt resesallskap och som sagt, en utsikt som slar Turning Torso med hastlangder.

Lordagen tillbringades mestadels pa en buss, pa vag till Taupo, ett litet samhalle soder om Auckland. Val i Taupo insag vi att aven har skulle vi bli bortskamda med en fantastisk utsikt over lake Taupo och dess maktiga berg i bakgrunden. Vagen dit var aven den helt unbelievable, med alla hojder och dalar och skog, far, kossor, gronska, magnifika floder. Det ar verkligen overkligt vackert i det har landet! I Taupo igar blev vi sedan hamtade av Skydivingteamet, for att sedan bli pakladda en overall och annat man behover for att kasta sig ur ur ett plan fran 15000 ft hojd. Vi var ca 8 personer i det lilla planet, plus vara tandemhoppare som satt tatt intill oss och spande fast oss bade har och dar. Min master Mikey M hade hoppat 11000 ggr sammanlagt och jobbat varlden over med att skydiva sa det kandes relativt tryggt nar vi lyfte fran marken och under en 25 minuters flygfard begav oss upp mot skyn. Val nadda 15000 ft hoppade en efter en ut fran den lilla luckan i planet - jag och Camilla satt langt bak sa vi fick se alla andra hoppa fore oss och pulsen hann stiga ganska rejalt. Nar Mikey och jag val skulle till att hoppa fanns det bara en kansla inom mig; detta ar heeeeelt sjukt och nu skrattar jag som ett barn pa tivoli for detta hander bara inte! Kanslan nar vi hoppade ut ur planet gar inte att beskriva, en helt overkligt panikslagen och adrenalinpumpande kansla som efter ett par sekunder, nar jag oppnade ogonen och insag vad som hant, overgick i en ren och skar lycka! Ut med armarna och flyg flyg flyg for du faller fritt fritt fritt i 200 km/h i exakt en minut i ditt liv! Skrikande, skrattande, overvaldigad sag jag det gudomliga landskapet av vatten, berg, mark under mig. En minut har nog aldrig gatt sa fort i mitt liv dock, for helt plotsligt fallde Mikey ut fallskarmen och vi hamnade i vertikalt lage. Lugnt svavade vi ner mot marken \, gjorde lite luftpiruetter med skarmen och bara njot av kanslan, utsikten, kicken. Landningen gick smooth och Camilla landade precis efter mig med sin master Brad.

Jag overdriver inte nar jag sager att det var det absolut sjukaste och den mest overkliga, haftiga, galna upplevelsen jag hittills varit med om! Vart varenda krona, varenda pirr, varena skracksvettdroppe. Heaven!

Efter denna upplevelse gick vi till en flod dar marken under varmen upp vattnet sa mycket att det skapar naturliga jaccuzis. Vi satt i vattnet som latt var 35 grader och njot av annu en fin utsikt mot klippor och berg.

Idag akte vi till Rotorua, en stad vast om Taupo dar det finns annu fler heta kallor, geisrar, vulkanisk aktivitet. Ikvall blir det formodligen lite maoridans och imorgon spa med heta kallor samt besok i maoriby.

Gud, vad jag alskar detta landet!

"So come out of your cave walking on your hands
And see the world hanging upside down
You can understand dependence
When you know the maker's hand"

Mumford and sons - The Cave

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar