onsdag, november 24, 2010

What I have is right here

Wheeha, time flies! Sen sist har ett helt liv agt rum, kanns det som.

Forra helgen blev ett spontant aventyr till Cape Tribulation. Jag och Peppi, en tysk tjej jag traffade i Brisbane, hookade upp med en kanadensare som kommit over en Wicked-campervan i nagra dagar. Vi korde tidigt pa lordag morgon och anlande till en fullstandigt overvaldigande regnskog precis utanfor Cape Trib. Nagra floder kunde vi kora over med vanen, men till slut kom vi fram till en djupare flod dar bara 4WD-bilar kunde kora. Vi parkerade vanen och korsade floden by foot. Peppi hade hort om ett vattenhal dar man kunde bada (utan risk for krokodiler) sa vi tog en promenad. En lang sadan visade det sig efter ett tag. Och inget vattenhal hittade vi, men val en fantastisk regnskog med alla dess markliga djur och vaxter. Nar vi kom tillbaka till dar vi parkerat vanen visade det sig att vattenhalet, eller snarare floden, lag bara precis innan den fldo vi tidigare korsat. Jag halkade pa en av stenarna och offrade en flipflop till krokodilerna. Hoppas de njot av den! Floden vi badade i hade helt klart vatten och var helt perfekt strommig.

Men.

Efter en halvtimmes simmande kom regnet. The Regn. Och da menar jag regn. Inte som i showers eller dripp dropp, utan syndaflod fran en oppen himmel. Aldrig varit med om ett sadant kraftigt skyfall, helt otroligt! Vi klattrade upp vid ett trad och lat regnet skolja over oss. Sa parkerade vi vanen pa en standcamping och lagade en omelett och grillade majskolvar under bakluckan i vanen. Fortsatt regn. Somnade vid 9 ihoptryckta i vanen och fortsatt regn som smattrade mot taket. Vaknade vid 6 och gissa vad? Fortsatt regn! Vi fick nog och korde fran Cape Trib. Mycket nojd med vistelsen anda, vilket stalle! All regnskog som bara andas, vaxer, frodas.

I mandags var det sa dags for att snorkla det stora barriarrevet, antligen! Marcus, mannen i en australiensiska familjen som jag bodde hos, jobbar pa en av batarna som tar turister ut till revet, sa jag fick ett bra (gratis) pris pa turen. 8.30 AM gungar baten ivag mot ett av reven. Solen fortsatter att skina over mig och jag traffar bl a ett irlandskt aldre par som ar valdigt pratglada (som 99% av alla andra manniskor jag moter har). Val framme vid revet dyker alla i vattnet och vi behover inte leta sarskilt lange innan vi finner oandligt manga koraller, fiskar och andra kreatur dar nere. Det ar sa vackert under ytan att man liksom inte far nog. Jag hyr en undervattenskamera och jagar fiskarna for att hitta annu fler spektakulara varelser. Efter en barbie-lunch pa baten aker vi vidare mot nasta rev som har annu fler harliga ting under ytan. Nasta gang jag reser till nagot tropiskt land med snorkel- och dykmojligheter ska jag definitivt ta PADI-certifikat sa att jag kan fa se hajar, skoldpaddor och nemos i det turkosa undret!

Kvallen efter snorklingen avslutades med annu en fantastiskt god mat pa Bell's balkong. Grace gjorde dessutom sticky date pudding till efterratt. Yummy.

I tisdags var det dags att lamna familjen Bell och aka tillbaka till Sydney. Pa vag fran flygplatsen i Sydney traffade jag en sydafrikansk tjej som ocksa ville till Blue mountains, sa vi ska ta en tur dit imorgon. Hoppas pa great views och kanske lite klattring pa det. Traffade en kompis kompis, Johanna, nar jag anlande till Sydney city och hangde pa Bondi beach hela eftermiddagen. Vackra Bondi, sadar ska du se ut med sol sol sol och surfare och harliga vagor! Igar akte vi ut till Manly med farjan, en fin tur langs med Sydneys oar och kust.

Ikvall har jag bokat biljett till Shakespeares pjas Twelfth night pa Operahuset. Kommer bli hur bra som helst! Det ar finkultur i dess mest valkladda kostym det. Innan dess lunch med Johanna har i Bondi.

Och sa har jag bara fyra dagar kvar i detta underbara, underbara, alskade land! Jag har verkligen blivit foralskad i allt har. Varmen, all positiv energi som bara stralar ut fran manniskorna, naturen! Strandkulturen och Sydney, pulserande Sydney med alla upptagna manniskor. Jag alskar tempot har och jag alskar att hela ostkusten gar ut pa en enda sak - att gora sa mycket som mojligt av vad stranderna och havet har att erbjuda! Manniskor ar aktiva har, ser valmaende ut och ja, jag vet, det ma vara en romantiserad bild jag har av landet av no worries, men jag lovar, jag tanker inte andra den bilden for den ar sann for mig. Och jag mar sa oandligt bra har. Av allt.

Pratade med Johanna om vad jag ser fram emot med att komma hem. Vi har en hel del gemensamt - Smaland, Malmo, SATS - och SATS, jag har saknat dig, nasta mandag ser du mig dar for sure!

Nu tanker jag ge allt jag har de har sista dagarna till detta land av sol. Flow it all the way baby!

"I don't have to leave anymore
What I have is right here
Spend my nights and days before
Searching the world for what's right here

Underneath and unexplored
Islands and cities I have looked
Here I saw
Something I couldn't overlook"

The Xx - Islands

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar