torsdag, november 18, 2010

Small things and great manners

Cairns ar formodligen motsvarigheten till Linkoping i yta och population och har alldeles for manga backpackers for sitt eget basta pa en och samma yta. Tur ar det val da att jag befinner mig lite utanfor city och bor hos en australiensisk familj som ar helt fantastisk! Dottrarna pa 10 och 12 ar tva blonda sma livliga tjejer som ar namnvart intresserade av vad en tos fran Sverige kan tycka och tanka om saker och ting. Var tidigare idag pa studiebesok pa deras skola, dar ocksa deras mamma jobbar som lararassistent pa forskolan. Det ar en privatskola med en nagot mer religios touch an de vanliga, men knappast nagot man markte av mer an att de har prayers pa morgonen och att eleverna halsade mig med "Good morning Ms Jenny, God bless you". Verkar vara en helt vanlig lag- och mellanstadieskola med undantaget att den ar privat och saledes ganska dyr att bli undervisad i. Kul att komma tillbaka till skolvarlden lite och aven att denna skola ar belagen pa andra sidan om jordklotet an jag ar van vid, sa kandes mycket igen fran hemma. Undantaget ar skoluniformerna och halsningsfraser samt att barnen kallar sina larare med sina efternamn. Amnena ar ocksa nagot annorlunda med mer sportaktiviteter och fler "vardegrundsovningar" och en allmant genomgaende undervisning om att vara en god manniska, att ta hand om varandra och att vara enade, att tillsammans med vanner, familj, Gud leva ett rikt och vardigt liv.

Jag trivs valdigt bra hos familjen Bell och har en egen liten lagenhet utanfor huvudbyggnaden. Eget kok, dusch, sovrum. Wallabies som skuttar omkring utanfor pa tradgarden och en pool att bada i nar det blir for varmt och fuktigt for att halla sig pa land.

Igar promenerade jag genom den gamla regnskogen som finns precis utanfor staden. En massa vilddjur och fascinerande trad overallt. Svettigt men uppiggande.

I eftermiddag ska jag och Grace se den senaste Harry Potter-filmen pa bio - har lovat henne att hon far halla min hand om hon blir radd. Hennes mamma var forst tveksam till om hon skulle fa se filmen overhuvutaget, da hon hort att den var lite for laskig for sma 12-aringar. Tror nog att Gracie klarar av det galant. Hon ar en tuff tjej. Skinn pa nasan och fragvis som fa.

I kvall anlander formodligen familjens andra inneboende, Roger fran Schweiz, efter att ha tillbringat 3 veckor pa Bali. Ser fram emot att fa traffa honom och hora vad han tyckte om Bali. Underbara Bali. Underbara Australien. Underbara Nya Zeeland. Jag ar sa lyckligt lottad over att fa vara har. Men jag ogillar att ekonomin inte blev som den skulle och att jag kanner mig last i att inte kunna gora de saker jag vill. Ma lata bortskamt att klaga, och jag vet, jag har gjort en massa harliga och haftiga saker. Men hade jag haft mer pengar kvar hade jag definitivt utforskat detta magnifika land an mer, givit mig ut pa annu fler aventyr i det fria vackra landskapet. Men. Allt sker av en anledning. Kanske ar det nu tid att inse att det ar de till synes sma aventyren som ocksa ar de stora i langden. Att hjalpa en 10-aring att losa jul-korsord i skolan och att betrakta en fjarils dans upp till himlen ar, nar ljuset slacks, trots allt det som far mig att vilja ga upp varje morgon och upptacka annu en liten, stor bit av livet.

Be here now.

And thy will be made.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar